Hoe het werkt

Hier vind je een korte uitleg over hoe een zakelijke email campagne eruit ziet. Het beschrijft de onderdelen van vrijwel iedere campagne die wij uitvoeren.

Een duidelijke doelgroep

doelgroepHet begint veelal met een duidelijke beschrijving van een doelgroep. Met wie wil je communiceren. In de zakelijke markt draait het om relevantie en targetting. Een inkoper is duidelijk met andere zaken bezig dan een hr manager. Bekijk hier de mogelijkheden om tot een juiste doelgroepselectie kunt komen.

 

De boodschap en de uiting

Email biedt ongekende mogelijkheden als het aankomt op de creatie. In tegenstelling tot de meeste online advertentieformaten kent een ‘dedicated email’ (ook wel partnermail of EDM) genoemd geen beperkingen qua formaat. Je bepaalt zelf of je veel of weinig tekst en beeld gebruikt.

Hier een voorbeeld van een campagne van Vodafone (klik op de afbeelding om deze in werkelijke grootte te bekijken).

Bij het versturen zijn een aantal zaken altijd hetzelfde:

  • De email wordt verzonden vanuit het merk (hier: HRpraktijk), waar men op geabonneerd is en toestemming heeft gegeven.
  • De header is altijd hetzelfde en geeft aan waarom men deze email ontvangt. Ook bevat de header een link naar een online versie van de uiting.
  • De footer is ook altijd hetzelfde en vermeldt het emailadres waar de email naar is verstuurd, inclusief een link waarbij men zich kan afmelden voor het ontvangen van partnermails. Mensen melden zich in dit geval dan af bij het merk HRpraktijk.
  • De daadwerkelijke uiting staat tussen de header en de footer en is volledig verzorgd door Vodafone in dit geval.

Er zijn geen beperkingen aan het aantal woorden, links of afbeeldingen. Het voordeel van een email is dat deze zo lang gemaakt kan worden als je wilt, ook al wil dit geen garantie geven dat ook alles gelezen wordt. Vaak is het credo; ‘Hoe korter hoe beter!’.

De opmaak van de uiting is een html-bestand, die door ons in het hierboven beschreven template wordt geplaatst.

Op de pagina campagnes kun je veel voorbeelden bekijken van partnermails, hier staat een selectie van de door ons verstuurde partnermails in de afgelopen periode.

 

Testen van de uiting

Veelal voeren we voor het uitvoeren van de campagne een aantal tests uit om ervoor te zorgen dat het maximale resultaat wordt behaald bij de verzending.

  1. Designtest en technische check. Mensen lezen hun email op meerdere apparaten (denk hier bij aan notebook en mobiele telefoon) en maken vaak gebruik van meerdere verschillende emailprogramma’s. Vrijwel ieder belangrijk emailprogramma kent haar eigen specifieke wensen, maar vooral eisen voor het ontvangen van emails. We controleren de uiting dan ook in de meest belangrijke emailprogramma’s en optimaliseren waar nodig de uiting voor het correct weergeven van de boodschap.
  2. ‘Live’ tests tijdens het verzenden. Als de uiting overal goed getoond wordt, dan kan je bij het verzending nog een aantal zaken testen. De meest uitgevoerde test is een ‘subjectlinetest’ (ook wel split run of A/B-test genoemd). Hierbij neem je een (klein) deel van de daadwerkelijke verzendgroep en verstuur je tegelijkertijd dezelfde uiting met bijvoorbeeld 2 verschillende onderwerpregels. Dit is voornamelijk bedoeld om te kijken welke onderwerpregel mensen het meeste prikkelt. Deze ‘prikkel’ is vaak bepalend voor mensen in het besluit de email wel of niet te openen. Verder zijn ook verschillende creaties te testen, verschillende momenten of dagen gedurende de week, of bijvoorbeeld verschillende segmenten binnen een doelgroep.

De verzending van de campagne

Bij het versturen van de daadwerkelijke campagne werken we samen met Ternair. Het verzenden van email in grotere volumes vereist veel specialistische en technische kennis, die we hierdoor kunnen borgen. Het krachtige aan het doen van een emailcampagne is dat je zelf kunt bepalen wanneer en hoeveel emails je gaat versturen. Het voordeel hiervan is dat je de respons beter kunt controleren en verspreiden over bepaalde periode’s. Doorgaans zie je dat de meeste respons (ong. 95%) in de eerste 48 uur na verzending van een campagne wordt gerealiseerd.

Resultaten en rapportage

Het krachtige van email, wat ook geldt voor de meeste andere online advertentievarianten, is de meetbaarheid. Je kunt in een rapportage duidelijk zien hoeveel mensen de email geopend hebben, hoeveel mensen geklikt hebben (en op welke link). Daarnaast is het ook mogelijk om met additionele software een klik in een email te koppelen aan een daadwerkelijke aankoop, download van een bestand of registratie op een evenement. Een aantal dagen na de verzending van de campagne rapporteren we de resultaten van de campagne terug. Het gaat hier dan in basis om: aantal verstuurde emails, aantal bounces, aantal geopende emails, aantal kliks en kliks op de verschillende links. Deze gegevens zijn overigens enkel aantallen, we leveren geen daadwerkelijke persoonsgegevens.